You're my inspiration

Jag har precis kollat klart på the Oprah Winfrey's show's näst sista avsnitt på 25 års säsonger. I dagens program hyllade de henne för allt bra hon gjort! Hur hon har inspirerat människor till att göra helt otroliga och magiska saker som de själva inte trodde var möjligt.Oprah- En kvinna vars uppväxt var tuff och ensam men som trots all odds, visade att kvinnor kan oavsett vad någon säger eller tycker om den saken. Jag kan inte låta bli att bli lite avundsjuk på hennes framgångar och hur hon har fått möjligheten att hjälpa och framförallt inspirera alla människor. Efter att ha hittat information om Oprah på internet angående hennes framgångar och bakgrund kan man läsa att hon redan som nioåring blev sexuellt utnyttjad av sin farbror, kusin och vän. Och hur hon sedan utan något stöd från sin mamma blev iväg skickad till sin strikta far, dock intresserad av dotterns skolgång. Oprah gick ut skolan med toppbetyg, en av de populäraste på skolan och ett vinnande stipendium till universitet. Sedan flöt det bara på, hon började medverka i radio, som den första kvinliga mörka, och sedan vann Miss Black Tennessee beauty tävlingen där ytterliggare en radio samt tv station fick upp ögonen för henne.
Så nu undrar jag, om det varit så att hon inte varit så duktig i skolan och inte varit en av de populäraste på skolan, och inte vunnit något stipendium, hade hon ändå tagit sig dit hon är idag, en av de mest rika och inflytande människan i världen? Kan vi, trots alla odds lyckas att nå toppen? jag tänker mig en flicka i samma sits (dock helt osynlig för omvärlden, vilsen, ingen familj och lyckas inte så bra i skolan) som vill bli, låt säga president, trots en röst som säger att hon bara är en flicka och kan inte påverka världen som en man, hon har inte samma styrka, förmåga eller visdom att klara av konkurrensen i världen.
Jag kan inte påstå att jag följt Oprah i allt hon gjort, men jag kan i alla fall säga att hon är en förebild för mig på grund av vad hon gjort för de kvinnliga könet. Hon var en av de första mörka kvinnan i tv-rutan, blev den rikaste kvinnan i världen och en av topp 3 i USA. Oavsett feminist eller inte, så vägrar jag att låta någon tro att tjejer inte kan, att vi bör behandlas annorlunda, att vi inte har samma rättigheter eller är på ett visst sätt pga vårt kön. Vi är alla olika, idivider, som ser, pratar och tycker annorlunda. Och så kommer det förbli. Kille som tjej! Och om vi nu är olika från varandra, varför går man då och drar alla över samma kam? Samt vi får inte BARA skylla på det manliga könet för ett ojämställds samhälle, vi kvinnor bidrar till det precis lika mycket. Man får en idag höra: men jag kan inte, jag är ju tjej. Han är ju faktiskt kille, jag är ju bara en tjej. Eller det är bara killar som klarar sånt. Om vi fortsätter intala oss det, så ja, då kommer det förbli så! Samma sak när vi tjejer vänder oss emot varandra och säger saker som killarna använt mot oss. Hur ska vi kunna stoppa fördommarna om vi börjar leva upp till dom! Vi måste istället visa vilka vi egentligen är, att vi må vara vackra på utsidan men har ett helt annat inre. tack vare Oprahs stöd till ensamstående, hjälplösa, fattiga och utsatta kvinnor i världen så har hon inspirerat alla kvinnor till att visa att vi kan! Vi ska inte låta oss tryckas ner eller inte försöka nå våra drömmar "bara" för att vi är kvinnor. Vi ska stå på oss och visa världen hur jävla bra vi faktiskt är, ja menar utan oss skulle männen inte vara någonting.
Who run the world? GIRLS!
Beyoncé
Läs om en annan stark kvinna, som jobbar i vita huset - Hillary Clinton
-
Min alldeles egna inspiration är min mamma, som trots alla odds lyckats ta sig uppåt och sammtidigt alltid varit ett stöd för mig. Hon har visat mig och hjälpt mig till att bli en självständig person, som tror på sig själv med god självkänsla och goda instinkter.
-
-Tjejer stå på er! Var nöjd med den du är, jag menar det finns bara en som du, så försök inte vara någon annan för den personen är redan upptagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0